fbpx

Bysykler, bildeling og utslippsfrie busser er bare noen av tiltakene som skal gjøre Asker til et enda grønnere og bedre sted å bo i fremtiden.

Det slås fast i kommunens egen kommunedelplanen for klima, energi og miljø, KLEM-planen. Bor du i Asker, skal du være sikker på at det jobbes aktivt med å sikre deg en miljøvennlig hverdag med frisk luft, rent vann og et rikt dyre- og planteliv. Og det uten at hverdagen kompliseres.

– Kommunes miljøvisjon er: «Det er lett å leve miljø- og klimavennlig i Asker», forklarer Bjørn Nordby, miljørådgiver i Asker kommune.

Brukt blir nytt!

Asker ligger allerede langt fremme når det gjelder gjenvinning, deling og ombruk, og det legges opp til å bli enda bedre. Innen 2025 skal blant annet matsvinn reduseres med 30 prosent, og 60 prosent av alt avfall skal materialgjenvinnes.

Skal du pusse opp hjemmet ditt, kan du allerede i dag kjøpe brukte byggevarer i god stand hos ombruksutsalget ved Yggeset gjenbruksstasjon.

På Sem arbeidssenter får i tillegg gamle leker, klær og interiørprodukter fra Yggeset nytt liv. De ansatte vasker, reparerer, syr om og lager noen ganger helt nye, kreative gjenstander av det som tidligere var søppel. Produktene selges hos populære Galleri Unika i Asker sentrum.

Ved Yggeset arrangeres også ombruksfestivaler, kreative ombruksveksteder og byttemarkeder.

Redusert bilbruk

I dag finne ingen ordning for bildeling i Asker, men dette kan fort endre seg.

– Vi har store ambisjoner om å få til bildeling i sentrum, bekrefter Nordby. – Men det er litt for tidlig til å love når det vil skje.

I mellomtiden jobber han og kollegaene med å få på plass ladepunkter for elbiler ved minst seks prosent av alle offentlige parkeringsplasser. Kommunen vil også fortsette å gi tilskudd til etablering av lading i boligselskap.

For å redusere bilbruken, vil kommunen bidra til å etablere en utslippsfri ferge mellom Slemmestad, Vollen og Aker brygge. I tillegg planlegges det et felles transporttilbud for barn og unge til fritidsaktiviteter.

– Slitasje av bildekk er den klart største kilden til mikroplast i havet. Redusert bilbruk er dermed ikke bare bra for luften, men også for havet, forklarer Nordby.

Av samme grunn skal Askers kollektivtransport ved utgangen av 2020 kun bruke fornybar og bærekraftig energi, og deretter gradvis gå over til utslippsfri kollektivtransport.

Sykling hele året

Fokuset på sykling er så stort i Asker, at kommunen har ansatt en egen sykkelkoordinator.

– Sykkel er et stort satsningsområde, så jeg jobber hele tiden med små og store tiltak, forteller Cato Steinsvåg. – Nå gjennomføres blant annet et prosjekt som skal vurdere etablering av elektriske bysykler. Et slikt tilbud kan være viktig ettersom det kan erstatte korte bilturer, for eksempel fra hjemmet til kollektivtransporten.

Asker har i dag et relativt stort og velfungerende sykkelveinett. Det er også gjennomgående sykkelveier østover mot Bærum og Oslo, sørover mot Røyken og vestover mot Lier. Kommunen innrømmer derimot at fremkommeligheten og effektiviteten ikke er like god alle steder.

– Dette er noe vi jobber kontinuerlig med å forbedre. Vi planlegger også en helt ny sykkelvei fra sentrum mot idrettsanlegget på Risenga. Det blir et høystandardanlegg, hvor gående og syklende vil være adskilte.

Men hva når snøen begynner å falle? Målet er å gjøre det trygt og enkelt å sykle året rundt.

– Noen av de store sykkelveiene har allerede god framkommelighet hele året, men vi jobber med å forbedre standarden og vurdere flere strekninger. Høy standard innebærer blant annet at det brøytes 02 oftere, forklarer Steinsvåg.

Grønne tanker bak Bankveien 10

Helt siden planene om nye Bankveien
10 begynte å ta form, har fokuset på miljø- og samfunnsansvar preget også dette prosjektet. Det er sørget for mange sykkelplasser for beboerne, grønne mosevegger i oppgangene og i mellompartiet, samt mye utebeplantning. Prosjektleder Leif Nilsen inngikk også

et samarbeid med det lokale NAV- kontoret, som sikret sommerjobb til unge arbeidsledige på prosjektet.

Å rive den gamle høyblokken som siden 60-tallet har vært sentral i Askers bybilde, var hele tiden uaktuelt. I stedet valgte Nilsen full restaurering.

– Det ville vært en miljøsynd å kaste store bygningsmasser som faktisk kunne brukes videre. Da var det bedre å bruke penger på å oppgradere til dagens standard, forteller han. Hele to tredjedeler av bygget er derfor bevart. – Det er krevende å løfte et gammelt bygg opp til dagens standard, men vi er veldig fornøyde med resultatet!

Sykkelhotell ved stasjonen

For å friste flere til å velge sykkel fremfor bil, legges det opp til enda flere sykkelparkeringer i fremtiden.

– Ved Asker stasjon det er allerede opprettet tre sykkelhoteller. Dette er et svært populært tilbud, men det er fortsatt god kapasitet. I tillegg har vi satt opp fire sykkelparkeringsbokser ved kommunens store idrettsanlegg. Her låser du sykkelen inn i sin egen boks ved hjelp av en app. Boksen booker du plassen på forhånd,
og det hele er gratis i inntil tolv timer. Vi vurderer å plassere ut flere slike fremover, sier Steinsvåg.

PUBLISERT 12. september 2019 / SKREVET AV Fredensborg Bolig

Grønne tanker

Bysykler, bildeling og utslippsfrie busser er bare noen av tiltakene som skal gjøre Asker og livet i B10 til et enda grønnere og bedre sted å bo i fremtiden.