fbpx

Navnet Jessheim stammer fra det norrøne «Jesseimr» og kan bety hjemmet til en jarl. Hvem denne jarlen var, er det ingen som vet noen ting om. Men hvordan Jessheim ble til en by er dokumentert grundig: Det startet med et kryss, trolig en eller annen gang tidlig på 1700 tallet. Da ble Kongevegen til Trondheim anlagt, og Jessheim var et naturlig sted å passere. Ved krysset ble det etablert et skjenkested, og ved skjenkestedet ble det snart en liten bygd. Der slike etablisementer dukker opp har folk en tendens til å bli.

Da Norges første Jernbane ble anlagt på midten av 1800-tallet, var det helt på sin plass å legge en stasjon på Jessheim. Landbruk har alltid vært viktig; varer skulle til og fra hovedstaden. Stasjonen fikk navnet Trøgstad, et valg som umiddelbart førte til forvirring. Hvor mange mennesker og varer som havnet her og ikke på stedet med samme navn i Østfold, er det umulig å si. Noen ble det sikkert.

Det tok likevel mange år før navnet ble byttet til Jessum. Det nye navnet fikk også en trang fødsel – det passerte store mengder rekrutter gjennom distriktet, mange av dem kom til Jessum gjennom Bøn. «Fra Bøn til Jessum» ble raskt et lokalt uttrykk, noe som falt kirkens menn tungt for brystet. Blasfemi ble tatt på blodig alvor, back in the days. De klagde sin nød til biskopen, og i år 1900 fikk Jessheim sitt endelige navn. Endelig.

Toget ble fort Jessheims pulsåre, rytmen steg og sank når toget kom og gikk. Det ble bygget større og flere hus; Sveitserstilen ble populær og er synlig fremdeles. Butikker og servicetilbud dukket opp, men landbruk og gårdsdrift var fremdeles grunnmuren. I 1932 mønstret «kubygda» 500 raukoller på landbruks-utstillingen, «en prestasjon ingen bygd i landet kan gjøre Ullensaker etter» i følge Nationen. Og de visste hva de snakket om.

I midten av forrige århundre hadde Jessheim alt menne- sker trengte for å trives. Hønseri, brusfabrikk, elektrisk forretning, sportsbutikk, isenkram, møbelfabrikk, dame- frisør, egen bank, hotell og både kjøtt- og fiskehandler. Befolkningen vokste jevnt og trutt, og tok skikkelig fart på 60-tallet. Da fikk Jessheim rekkehusbebyggelse, som det første stedet i Ullensaker.

I årene som fulgte reflekterte utviklingen på Jessheim utviklingen i landet ellers. Velstanden økte i takt med be- folkningen; kjøpesentre, kino, samfunnshus, kulturtilbud, skoler, parkeringsplasser, utesteder, asfalt – Jessheim fikk sin egne lille touch av storby. Flyplassvedtaket åpnet for enda mer utbygging, og førte til en befolkningsvekst få andre steder kan vise til. I Norge går ikke slikt upåaktet hen, og i 2012 fikk Jessheim bystatus. Drøye 300 år etter at to hestekjerresjåfører kranglet om vikeplikten i det lille krysset for aller første gang.

 

PUBLISERT 12. september 2019 / SKREVET AV Fredensborg Bolig