Sykkeltrøbbel? Rull inn i byens mest sjarmerende sykkelverksted!

– Gjennom å reparere sykler på gaten har jeg fått en unik kontakt med folk i nærmiljøet, forteller Jan Erik Gustavsen hos Glåmdal Sykkelverksted.
I ni år har den tidligere OL-syklisten og sykkeltreneren byttet bremseklosser og girwire på fortauet på Fredensborg. Nylig flyttet han inn i nye lokaler et steinkast unna, i Maridalsveien 10.
– Jeg trengte noe meningsfylt å bruke tiden på da jeg nærmet meg pensjonsalderen, forklarer 72-åringen. Siden oppstarten har han brukt utallige timer på å reparere Oslofolks sykler.
– Jeg har ikke oversikt over medgått tid, men vet at timelønnen ikke er noe å skryte av. Heldigvis gjør jeg ikke dette for pengene, smiler mannen som Aftenposten har døpt «Fredensborgveiens svar på Reodor Felgen».

– Fredensborg er et trivelig område og jeg har blitt kjent med mange bra folk. Det er hyggelig når de tuter og vinker til meg idet de passerer, da blir jeg litt myk i hjertet, innrømmer han. – Hvis noen ber om å låne sykkelpumpen når jeg skal stenge og det er kort tid til toget mitt går, sier jeg aldri nei.

Fra verkstedet sitt har Jan Erik Gustavsen observert at antallet syklister i byen øker.
– Spesielt elsykler blir det flere av. De er flotte for mennesker som egentlig ikke liker å sykle, og som dermed får mosjon de ellers ikke ville fått. Bor man i en av byens mange oppoverbakker behøver man heller ikke kvie seg for å sette seg på setet, sier han. – Og den som vil ha ekstra treningseffekt kan bare skru av motoren!
Foreløpig har ikke mange elsykler stått på Gustavsens reparasjonsliste, men han er åpen for å ta dem imot i sitt nye verksted.
– Med unntak av motoren og at den er mye tyngre, er det jo en vanlig sykkel, poengterer han.

De fleste kundene som dukker opp hos Glåmdal Sykkelverksted har problemer med dekkene eller ønsker en vanlig vår- eller høstsjekk.
– Jeg bytter mange råtne slanger, spesielt når det har regnet mye, sier Gustavsen. – Om vinteren hjelper jeg folk med å skifte til piggdekk.
Han forteller at stadig flere Osloboere velger å tråkke seg gjennom hele vintersesongen.
– De siste årene har det kommet klær og utstyr på markedet som gjør folk bedre rustet til å sykle i minusgrader, forklarer han, men legger til at vintersykling fortsatt er forbeholdt de ivrigste.

Selv om man ikke har egen sykkel og dyrt tilbehør, er det fullt mulig å oppleve Oslo på to hjul. Allerede benytter over 50.000 mennesker seg av bysyklene som er plassert rundt på de hundre stasjonene i hovedstaden. Et sesongkort koster 299 kroner og hver sykkel kan brukes i førtifem minutter av gangen.
– Oslo Bysykkel er et fint tiltak, og nå er det plassert ut nok sykler til å dekke folks behov, sier Gustavsen. – Kvaliteten på syklene er okei for korte byturer, men de egner seg nok ikke like godt for langturer. Da ville jeg ha valgt en vanlig sykkel.

For den som vil legge ut på en skikkelig søndagstur, foreslår han å starte ved Grünerløkka og fortsette opp til Maridalsvannet. Blir det for bratt, er det bare å gå av og trille et stykke.
– Fra Fredensborg er det også veldig fint å sykle ut til Bygdøy. Da får du belønning i form av flott natur, sjø og strand når du kommer frem, sier Jan Erik Gustavsen
Og skulle behovet for reparasjon eller vedlikehold melde seg underveis eller etter, står han klar i verkstedet sitt for å hjelpe.
– Jeg prøver å forklare folk at hvis de bare hadde satt syklene sine inn om høsten, ville det halvert behovet for reparasjoner, smiler han. – Men det burde jeg vel egentlig ikke si …

Kilder: Aftenposten og Oslo kommune.

PUBLISERT 14. March 2018 / SKREVET AV Fredensborg Bolig

Rom for ski og sykkel

I Fredensborgveien 24 får du tilgang til et eget ski- og sykkelverksted i kjelleren. Her vil du fritt kunne benytte smørebenk og sykkelstativ, slik at du både kan preppe ski og utføre vedlikehold på sykler.